maanantai 22. huhtikuuta 2019

Unelmaloma X10 Khao Lak resortissa Thaimaassa

Täydellinen lomakin muuttuu nopeasti mukaviksi muistoiksi. Me vietimme tämän talven hiihtoloman rennoissa tunnelmissa Thaimaassa. Olimme maassa kolmatta kertaa. Ensimmäinen reissu tehtiin Bang Tao Beachille marraskuussa 2012 ja toinen Phuketin Kamala Beachille kevättalvella 2015 - ja tämä kolmas Khao Lakiin. Lomamatkat Thaimaahan on vietetty saman kaavan mukaan. Jo lähtiessä on ollut mielessä pelkästään aurinko ja löhöily. Suuria seikkailuita ei suunniteltu etukäteen tällekään reissulle ja lopulta ainoa ero aiempiin matkoihin on se, että lapset ovat kasvaneet. Tämä tietysti helpottaa loman viettoa monella tavalla.

Thaimaa, Khao lak, X10

Olimme varanneet matkan jo hyvissä ajoin, lähes vuotta aikaisemmin Aurinkomatkoilta. Haaveena oli päästä Khao Lakiin ja löytää mukava merenranta hotelli, jossa yhdessä hotellihuoneessa olisi riittävästi tilaa nelihenkiselle perheelle. Lapset olivat matkan aikana 12- ja 9-vuotiaita. Päädyimme valitsemaan hotelliksi uudehkon X10 resortin Khao Lakin keskustan tuntumasta rannalta. Hotelli osoittautui heti nappivalinnaksi. Meillä oli käytössämme huone, jossa oli kaksi makuuhuonetta, kaksi kylpyhuonetta yhdellä sisäänkäynnillä. Huone oli todella tilava ja sen siisteydestä pidettiin huolta ensiluokkaisesti. Huoneessa oli jääkaappi, johon täydennettiin päivittäin pullovettä juotavaksi. Lisäksi huoneessa oli kahvin- ja teenkeitto mahdollisuus. Jopa allaspyyhkeet vaihdettiin päivittäin suoraan huoneesta ja meille kaikille oli tarjolla ihanan pehmeät puuvillaiset kylpytakit ja tossut. Hieman totuttelua vaati se, että toisen huoneen vessan seinä oli maitolasia ja toisessa kylppärissä ei ovea ollut lainkaan.

Aikuisten makuuhuone

Tyttöjen makuuhuone

Näkymää parvekkeelta

Hotellialueella oli kauppa ja useita ravintoloita. Ruokailimme pääosin muualla, mutta aamiainen meillä kuului pakettiin. Runsaalla ja korkealuokkaisella aamiaisella todella löytyi vaihtoehtoja kaikille. Pidän siitä, että tarjolla oli vastapuristettua mehua ja toiveiden mukaan paistettuja munakkaita. Välillä söin aamiaiseni aamiaistyylisesti. Hotellin ravintoloissa vierailimme lähinnä muutaman kerran drinkillä. Hinnat hotellin ravintolassa olivat huomattavan korkeat. Ravintoloissa ei käsitelty rahaa lainkaan ja niinpä viulut jäivät maksettavaksi uloskirjautumisen yhteydessä. Harmittavasti allasbaari suljettiin jo kello 17. Siinä olisi mieluusti nauttinut iltapäivädrinkin auringonlaskua ihaillen.

Hotellilla oli paljon altaita ja mielestäni ihan riittävä määrä allastuoleja. Me oleskelimme vallan rannan tuntumassa, josta pääsi hyvin pulahtamaan mereen tai rannalle kävelemään. Lapset uivat mielellään myös muissa altaissa. He liikkuivat hotellialueella pääosin kaksin, eikä meillä aikuisilla ollut aina ihan tarkkaa tietoa siitä, missä tytöt kulloinkin olivat. Sääntönä oli, että mereen ei saa mennä ilman aikuista. Kritisoimme vähän sitä, että pääallas oli rauhoitettu vain aikuisten käyttöön. Allas oli parhaalla paikalla, se oli riittävän syvä ja siinä olisi ollut vielä verkkokin pelailua varten. Kysymys ei ollut siitä, etteikö uimapaikkoja olisi ollut riittävästi, mutta tuntuu hassulta, että perhehotellina profiloituva hotelli rajoittaa niin rajusti altaiden käyttöä. Suurimman osan ajasta pääallas oli ihan tyhjä.

Thaimaa, Khao lak, X10
Pääallas lähellä merenrantaa aamuauringon valossa

Hotellin muista palveluista tuli testattua kuntosali, jossa pariin otteeseen kävimme miehen kanssa juoksemassa. Minä kävin ahkerasti myös allasjumpissa. Muutakin ohjattua liikuntaa olisi ollut tarjolla, mutta niihin emme osallistuneet. Perinteinen pöytätennistä luonnollisesti löytyi ja kaikki taisivat hakea "kirjastosta" kirjoja lainaksi. Järjestettyyn ohjelmaan osallistuimme vähän laiskan puoleisesti. Mukava tilaisuus oli keskiviikon cocktailtilaisuus, jossa hotelli tarjosi vieraille hieman kuohuvaa ja pientä naposteltavaa, myös lapset oli huomioitu. Lapset oli itse asiassa huomioitu ihan jokaisena päivänä, kun he saivat hakea ravintolasta iltapäivällä popcorneja ja juomaa. Ei sen tarvitse olla suurta, kun se tuntuu mukavalta! Useimpina iltoina tarjolla oli kuitenkin jonkinlaista ohjelmaa. Näistä mieleen jäi erityisesti tulishow. Iltaohjelma loppui hyvissä ajoin ja ravintolatkin suljettiin aikaisin. Hotellialueella oli hyvin rauhallista.

Ympäristö oli hyvin siisti ja istutuksia hoidettiin koko ajan. Kertonee ehkä loman luonteesta aika paljon, kun kerron erään iltapäivän aktiviteetteihin kuuluneen puun kaadon seuraaminen. Eläinrakkaille tiedoksi hotellilla pyöri muutama kissa! Ne olivat siis selvästi hotellilla duunissa ja olivat hyvin hoidettuja ja terveitä yksilöitä. Aika hauska ajatus, että käytetään luontaisia torjuntakeinoja. Alueilla liikkui myös jonkin verran liskoja. Hotellin käytävien liskot olivat sellaisia pieniä, mutta tytöt kertoivat, että useampana iltapäivänä yhden altaan poikki uiskenteli aika isokin lisko.

Tupakoitsijoille tiedoksi, että hotellialue oli savuton. Alueella oli kyllä osoitettu muutamia tupakkapaikkoja. Tupakoimattomalle oli oikein kiva, että esimerkiksi illalla parvekkeella istuessa ei tarvinnut haistella tupakan savua.

Vaikka lomamme oli aktiviteettien suhteen rauhallinen, puuhasimme sentään jotain. Kirjoittelen lomapuuhista, rantaelämästä ja ruokajutuista erikseen, ettei tämä yksi veny turhan pitkäksi. Jos suunnittelette ensi kaudelle matkaa Thaimaahan, voin lämpimästi suositella Khao Lakia ja X10 resortia.